Ger Huntjens vrij werk - Land van valkenburg jaarprogramma

Exposities 2018
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

GROTE OVERZICHTSTENTOONSTELLING VAN GÈR HUNTJENS (1927-2009)
Schilderijen, grafiek en cartoons
22 januari – 17 april 2017

In Museum Land van Valkenburg is van 22 januari tot 17 april 2017 een grote overzichtstentoonstelling te zien van werken van Gèr Huntjens. De expositie is een primeur voor dit museum omdat nooit eerder een totaal overzicht van zijn werk te zien is geweest terwijl de kwaliteit zo goed is. De expositie wordt zondag om 15.00 uur geopend door Willem Vermeer, neef van de in 2009 overleden kunstenaar.
De expositie omvat 85 schilderijen in de museumzalen beneden, en grafische werken en cartoons op de bovenverdieping. Een aantal originelen is ingelijst te zien. Circa 50 cartoons worden op scherm als slideshow gepresenteerd. In tafelvitrines zijn ontwerpen te zien die Huntjens voor verschillende organisaties gemakt heeft.   
              
Gèr Huntjens was gezegend met een groot talent, dat door zijn eigen teruggetrokken leefwijze eigenlijk onopgemerkt bleef. Museum Land van Valkenburg is daarom verheugd en trots het bijzondere werk van deze kunstenaar in deze overzichtstentoonstelling te kunnen tonen. De expositie loopt tot en met 17 april 2017.

Gèr Huntjens werd in 1927 in Kerkrade geboren. Hij bracht zijn jeugd door in Oud-
Valkenburg. Het gezin Huntjens woonde tegenover de kerk en had daar een café annex boerderij (nu hotel-restaurant ’t Valkennest). Het tekentalent van de jonge Gèr werd vroeg herkend; hij mocht gaan studeren aan de Kunstnijverheidsschool in Maastricht. Zijn studie werd betaald door de pastoor van Oud-Valkenburg.
Ook na zijn studie bleef Gèr Huntjens in Maastricht wonen. Daar leefde hij nogal teruggetrokken. Hij was niet getrouwd en had geen kinderen. “Gèr had een ernstig spraakgebrek; hij stotterde erg,” zegt zijn neef Willem Vermeer.  “Dat was een grote handicap; hij was ook een nerveus man. Maar achter zijn tekentafel werd hij een ander mens: de rust zelve. Hij tekende en schilderde met vaste hand.”
Gèr Huntjens overleed op 1e Kerstdag 2009 op 82-jarige leeftijd in Maastricht. Na zijn overlijden heeft zijn familie de taak op zich genomen zijn nalatenschap te beheren. “Dat was zijn wens. Hij wilde dat zijn werk bij elkaar bleef en niet verkwanseld werd.” Met deze expositie wil de familie hem postuum eren en zijn werk onder de aandacht brengen.

De ontwerper
Gèr Huntjens studeerde na zijn opleiding aan de Stadsacademie van Maastricht in 1954 cum laude af aan de Jan van Eyck Academie. Hubert Levigne was daar zijn belangrijkste leermeester, zeker wat de grafische kunst betrof.
Gèr begon als vormgever bij de Kristalunie te Maastricht en werkte later als grafisch ontwerper bij de grotere Maastrichtse drukkerijen. Hij paste zijn kunst toe op grote affiches, illustraties, huisstijlen en logo’s, boekomslagen, folders en verpakkingen.
Hij werkte mee aan het befaamde gekleurde glas dat door de Kristalunie onder de naam ‘Carnaval’ op de markt werd gebracht. Hij ontwierp glas-in-lood ramen voor de St.- Bavo kerk te Breda. Hij illustreerde boeken van bekende schrijvers en dichters als Felix Timmermans en Mathias Kemp. Maar Huntjens was ook een gedreven beoefenaar van gebruiksgrafiek op kleine objecten als bidprentjes, ex libris, geboortekaartjes, overlijdensberichten, huiszegens en kerstwensen.


Teruggetrokken kunstenaar
Huntjens was een uitzonderlijk kunstenaar, een filosoof en cartoonist. Door zijn leefwijze is hij echter bij het grote publiek nauwelijks bekend geworden, wel bij zijn vakbroeders. Hoewel er tot in Amerika belangstelling bestond voor zijn werk, hoefde het voor hem allemaal niet zo nodig. Hij gaf niet om geld; werk verkopen was voor hem geen optie.
Toen hij een groot oeuvre had opgebouwd, heeft de directeur van de Kunstnijverheidsschool diens complete werk in New York voor een riant bedrag kunnen verkopen. De familie bezit een brief waarin dit aanbod wordt gedaan.  Maar Gèr Huntjens bedankte. “Hij hield zijn schilderijen het liefst om zich heen,” zegt Willem Vermeer. “Het waren eigenlijk zijn kinderen. Hij heeft het leven geleid op zijn manier, rustig en teruggetrokken, maar het was een goed leven. Gèr had genoeg vrienden om zich heen, die hij ook in de kroeg ontmoette. En hij was  gelukkig in zijn atelier.”



Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu